عضو فقهای شورای نگهبان

طی سخنانی در شب بیست‌ویكم ماه مبارك رمضان در مسجد بازار یزد:

شركت در راهپیمایی روز قدس جهاد عملی دربرابر توطئه‌های جدید دشمنان است

یزدفردا : آیت‌الله مدرسی یزدی گفت: دشمن سعی دارد با ترفندی جدید دشنه ای را كه در قلب جهان اسلام فرو كرده همچنان نگه دارد و ضربه های خود را مستمر و پایدار بدارد شركت در راهپیمایی روز قدس می تواند جهاد عملی در برابر توطئه‌های دشمنان باشد.

آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی یزدی طی سخنانی در شب بیست‌ویكم ماه مبارك رمضان در مسجد بازار یزد گفت: امیرالمؤمنین سفارش به قرآن می كند،قرآن را به یاد ما می آورد توصیه می كند اقبال به قرآن داشته باشیم . اقبال به قرآن مراحلی دارد. مرحله قرائت قرآن ،مرحله فهم قرآن و مرحله عمل به قرآن .

وی افزود: امیرالمؤمنین در فاصله فجر نوزدهم ماه رمضان كه هنگام ضربت خوردن حضرت بود تا زمان شهادت ، علی رغم ضربت جانكاه و اثرات زهری كه در بدن مباركش جریان یافت برای هدایت مردم ، برای تقویت دین مردم و نجات مردم از فتنه ها و نیز فرزندان عزیزش كلمات بسیار زیاد و سخنانی را ایراد فرمود و اگر همه آنچه كه از امیرالمؤمنین علی علیه السلام در فاصله بین ضربت خوردن تا شهادت جمع آوری شود، مجموعه ای از كلمات حكمت آمیز و نصیحتهای بسیار اساسی و بلند است كه می تواند راهنمای انسانها به سوی سعادت باشد .

آیت‌الله مدرسی یزدی ادامه داد: آن چنانچه از متون تاریخی و روایی استفاده می شود در این فاصله امام علیه الصلاة والسلام توصیه های مكتوبی هم داشتند . ببینید امام چقدر حرص بر هدایت و نجات مردم داشتند كه در آن حالت بسیار سخت و طاقت فرسا باز به فكر هدایت و نجات مردم بودند ، شفاهاً و كتباً ابتداءً و بعد از سوال برای هدایت امت تلاش كردند و بلكه فرمودند سلونی قبل ان تفقدونی قبل از اینكه از میان شما بروم هر چه می خواهید سوال كنید .

عضو فقهای شورای نگهبان افزود: این مشقت ها را تحمل كردند و فرمایشات را نوشتند یا بیان كردند تا ما و امثال ما و همه انسانها در همه عصرها و زمانها از این نكات و هدایتها استفاده كنیم و خود را نجات بدهیم و به سعادت برسیم. آن چنانكه سید رضی علیه الرحمة در نهج البلاغه نقل می فرماید از جمله آنچه را امام توصیه فرمودند بویژه به فرزندان شان و سپس به تمام كسانی كه پیام حضرت به آنها می رسد و مكتوب بوده این جملاتی است كه عرض می كنم. حضرت فرمودند: اوصیكما بتقوی الله و ان لا تبغیا الدنیا و ان بغتكما ولا تأسفا علی شیء منها زوی عنكما امام علیه الصلاة و السلام در این كلمات می فرماید آی فرزندانم و همه كسانی كه سخن من و نوشتار من به آنها می رسد دنبال دنیا نروید حتی اگر این دنیا به سوی شما بیاید. و اگر چیزی از دنیا از دست شما رفت بر آن تأسف و حسرت نخورید و سپس توصیه ها متعدد و سفارشهایی می كنند ، تا به اینجا می رسند كه الله الله فی القرآن لا یسبقكم بالعمل به غیركم ای فرزندانم ای حسن و حسین و دیگران از فرزندانم و همه كسانی كه پیام من به آنها می رسد من شما را توصیه می كنم و خدا را به یاد شما می آورم در باره قرآن .

آیت‌الله مدرسی یزدی ادامه داد: امیرالمؤمنین سفارش به قرآن می كند قرآن را به یاد ما می آورد توصیه می كند اقبال به قرآن داشته باشیم . اقبال به قرآن مراحلی دارد. مرحله قرائت قرآن ،مرحله فهم قرآن و مرحله عمل به قرآن . ابتدا امیرالمؤمنین مطلقاً یعنی از هر جهت توصیه به قرآن می فرماید الله الله فی القرآن خدا را خدا را به یاد شما می آورم در مورد قرآن . اما در میان این سه مرحله حضرت انگشت اهتمام را روی مرحله سوم می گذارند می فرماید مبادا فرزندانم و هر كس دیگری كه سخن من به او می رسد در عمل به قرآن تأخیر بكند و دیگران در عمل به قرآن بر او سبقت و پیشی بگیرند. توصیه امیرالمؤمنین علیه الصلاة والسلام به ما مسلمانها در همه ادوار واعصار و برای همه نسلها اهتمام به قرآن است. همانطور كه عرض كردم قرآن كریم حداقل سه مرحله دارد یك مرحله قرائت، بحمدالله كثیری از مردم ما شاید اكثریت قاطعی از مردم ما در ماه مبارك رمضان فی الجمله موفقند به قرائت قرآن در منزلها ، در مساجد و در محفلهای دیگر؛ یك ختم دو ختم ، كمتر بیشتر، فردی اجتماعی قرآن را قرائت می كنند و این یك اطاعتی است از فرمان امیرالمؤمنین و فرمان پیامبر و ائمه هدی صلوات الله و سلامه علیهم و بسیار عالی و مناسب و بجاست و هر چه بیشتر بشود بهتر است .

وی تاكید كرد: اما قرآن كریم فقط قرائت نیست هر چند قرائتش خیر ، نور و بركت است . مرحله دیگر فهم قرآن كریم است ، قرآن نازل شده است برای اینكه افراد در آن تدبّر كنند معانی آن را بفهمند و بدانند ، معارف و احكام قرآن را فراگیرند . اما آنچنان كه باید و شاید این مرحله دوم در میان ما فراگیر نیست گرچه باز هم بحمدالله فی الجمله جلسات تفسیر، جلسات سخنرانی و تبیین معارف قرآن وجود دارد و ما خدا را بر این توفیق شاكریم اما باید بیش از اینها باشد و از درگاه خداوند طلب توفیق بیشتر می كنیم . فراگیری معارف قرآن و معانی عمیق قرآن یكی از ضروریات جامعه امروز ماست همه اقشار ، از نوجوانان ، جوانان ، میانسالان و حتی سالخوردگان باید دائماً با قرآن مأنوس باشند و از دریای ژرف قرآن دائم بهره مند باشند و جریانی ثابت و جاری از زلال قرآن جانشان را سیراب كند. چنانچه امام علیه الصلاة والسلام فرمودند: لا یقرءالقرآن هذرمة قرآن سرسری خوانده نمی شود و باید در آن تدبر و تعقل كرد .

عضو فقهای شورای نگهبان تاكید كرد: اما مرحله سوم كه عمل به قرآن است كه حضرت بالخصوص نسبت به این مرحله عنایت فرمودند و سفارش كردند كه لا یسبقكم بالعمل به غیركم پیشتاز باشید در عمل به قرآن مبادا از دیگران عقب بیافتید و دیگران عامل به قرآن باشند اما شما عمل به قرآن نكرده باشید . معلوم است كه امام حسن و امام حسین پیشتاز در عمل به قرآن بودند این توصیه به من و امثال من و شما و جامعه ماست . ای مردم ،ای مسلمانها ،ای شیعیان امیرالمؤمنین در جامعه اسلامی ، در كل عالم اسلام پیشتاز به عمل به قرآن باشید ؛ هم پیشتاز در قرائت قرآن باشید ، هم پیشتاز در فهم قرآن باشید و هم پیشتاز در عمل به قرآن؛ كه قرآن نور است، خیر است ، بركت است و نجات از هر بدبختی و بیچارگی است ، حیات جامعه است ، جامعه را زنده می كند ، سرشار از نشاط و شادابی می كند و انسانها را به راه سعادت و كمال وا می دارد. آیا در این مر حله ما چقدر موفق بوده ایم؟ فی الجمله بحمدالله كشور ایران و جمهوری اسلامی در عمل به احكام قرآن در سطوح مختلف ، سطوح فردی اجتماعی موفق است .

آیت‌الله مدرسی یزدی افزود: اما فاصله ما تا عمل كامل به قرآن خیلی است ، خیلی فاصله داریم. آیا وقتی كه در این بازار سیر می كنیم ، آیا وقتی كه در دانشگاهها می رویم ، آیا وقتی كه در كارگاهها و كارخانه ها می رویم ، آیا وقتی كه در مراكز خرید و فروش می رویم همه جا عمل به قرآن می شود؟ آیا خانمها و دخترانی كه در خیابانها و كوچه ها و دانشگاه و مراكز دیگر رفت و آمد می كنند همه آنها آنچنان كه شایسته است دستورات قرآن را عمل می كنند؟ آیا اگر یك نفر كه هنوز ایران را ندیده است از خارج وارد بشود و در خیابانهای تهران و بعضی از شهرها و در بعضی از اوقات در بازار بیاید و نگاه بكند آنچه كه آشكار است از سر و وضع ما مسلمانها از مرد و زن، آیا تصدیق می كند كه جامعه ما صد در صد به قرآن عمل می كند؟ در خیلی از ابعاد ما دچار نقص و كاستی هستیم .

من بالخصوص در این شب بزرگ می خواهم توجه خواهران بزرگوار را به بعض از آیات قرآن كه سفارش خود قرآن است سفارش پیامبر و امیرالمؤمنین و اولاد امیرالمؤمنین است جلب بكنم . آیا عمل بعض از خانمها یی را كه در جامعه می بینیم با آیات قرآنی كه صریح دستور به حجاب و عفاف می دهد سازگار است؟ خداوند متعال از یك طرف می فرماید: قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ ای پیامبر به مردان مؤمن بگو چشمهای خود را از نامحرمان بپوشند و می فرماید: وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ به زنهای مؤمن هم بگو چشمها یشان بپوشند از نامحرمان، واز طرف دیگر خداوند متعال صریح، در سوره مباركه نور دستور می دهد و می فرماید: وَلَا یبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ای خانمها زینتهای خود را آشكار نكنید مگر آن چه پدیدار شد از آنها ، كه در رساله ها ی عملیه مراد ازاستثاء برای شما در تفسیر آیه بیان شده است . كه آن هم اگر پوشیده شود اولی و بهتر است. در همان آیه می فرماید: وَلْیضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیوبِهِنَّ روسری های خود را به گونه ای بر سر بیاندازید كه سینه و گردن را بپوشاند.

آیا این روش اسلامی است كه روسری را مثل طنابی دور سرش بچرخاند به عنوان حجاب و در خیابانها مقابل هزاران نامحرم با وضعی كه همه ما می دانیم راه بیافتد و با این وضع بازار برود ، دانشگاه برود ، اداره برود و ...! این عمل به قرآن است؟ اگر كسی از بیرون بیاید و نگاه به این وضع كند ، می گوید این اعمال مطابق قرآن است؟ در همان آیه باز خداوند متعال تأكید می كند وَلَا یبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ او... باز می فرماید زینتهایشان را آشكار نكنند مگر برای شوهرانشان و افراد محرم و آنهایی كه در قرآن كریم نام برده شده، چرا بعضی از خانمها رعایت نمی كنند!! حتی زینتشان را برای ملاء عام می گذارند!! این زینت برای منزل است ، برای همسر است و كسانی كه محرمند این صریح قرآن است ؛ دو بار خداوند متعال در یك آیه می فرماید: وَلَا یبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا ... آشكار نكنند زینتهای خودشان را مگر .. .در همان آیه باز می فرماید: وَلَا یضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیعْلَمَ مَا یخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ خداوند متعال ببیند تا چه حد عنایت كرده روی مسئله عفاف و حجاب و حیای بانوان ؛ در بعضی از زمانها رسم بوده نظیر النگو یی كه امروزه به دست می كنند به پا هم می كردند خداوند متعال در قرآن كریمش در سوره نور می فرماید بانوان پاهایشان را محكم به زمین نزنند تا معلوم شود زینت و خلخال پنهانی كه به پایشان می باشد . یعنی صدای خلخال به پا كه به منزله النگو هست به گوش نامحرم نرسد ، آن وقت این روش ، روش مسلمانی است كه هر چه زینت دارد برای كوچه و خیابان بگذارد!! باز خداوند متعال می فرماید :یاأَیهَا النَّبِی قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ای پیامبر به زنهایت به دخترانت و زنهای مؤمنین یعنی زنهای من و شما بگو وقتی بالاپوششان را می پوشند كامل بپوشند و خود را در آن فرو پوشند . چرا بعض ما اینچنین در مسئله حجاب اهمال می كنیم ، بعضی از ماها انصافاً جوابی روز قیامت نداریم چرا این چنین شیطان و شیطان صفتان را خوشحال می كنیم؟

وی ادامه داد: شماها مسلمانید باید حیات طیبه داشته باشیم. خداوند شما را دعوت به حیات طیبه می كند ، جواب مثبت بدهید . نخواسته باشید مثل كسان دیگری كه بی بهره از زندگانی برتر هستند زندگی كنید . جامعه شما یك جامعه برتری است نسبت به جوامع دیگر، امتیاز دارید ؛ قرآن برای آنها حساب باز نمی كند ، خداوند متعال می فرماید: وَالَّذِینَ كَفَرُوا یتَمَتَّعُونَ وَیأْكُلُونَ كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعَامُ كسانی كه كافرند بهره می برند از این دنیا ، ومی خورند آن چنان كه چارپایان می خورند ؛ خوردنشان بدون تفكر و تدبر و بدون حیات طیبه است و مثل حیوانند. نباید زندگانی ما اینچنین باشد . خداوند متعال به زنان پیامبر می فرماید: فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ صداتون را نرم و نازك نكنید وقتی كه با نامحرم صحبت می كنید ، آن كسانیكه در دلشان مرض هست طمع می كنند . زن پیامبر چنین دستوری دارد چه رسد به جامعه ما، اما بعضی از ما اینقدر بیگانه شدیم ! در روایت ، امام علیه الصلاة والسلام می فرماید: الحیاء والایمان مقرونان فی قَرَنٍ فاذا ذهب احدهما تبعه صاحبه حیا و ایمان به یك رشته وصلند اگر یكی برود دیگری هم به دنبالش می رود . مگر می شود انسان ایمانش را نگه داشته باشد ولی حیا نداشته باشد. با هر سر و وضعی به جامعه بیاید ، هر سخنی بگوید ، هر روش سخن گفتن را انتخاب بكند و این هم یك كید شیطان و شیطان زده ها است .

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح كرد: دشمنان ایران ، جمهوری اسلامی و اسلام هم فهمیده اند كه حیا و ایمان با هم پیوسته است اگر یكی برود دیگری هم خواهد رفت. لذا یكی از ترفندهایی كه دارند این است كه حیا را از جامعه بزدایند. عفاف را بزدایند و قتی كه حیا و عفاف را زدند طبق روایت و طبق تحلیلی كه آنها دارند ایمان هم ضعیف می شود و اگر در این مرحله موفق بشوند چه بسا به مرحله خطرناك نابودی ایمان حقیقی منجر شود. وقتی كه حیا نبود عفاف هم نیست ثمرة الحیاء العفاف میوه حیا عفت است. امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: الله الله فی القرآن لایسبقكم بالعمل به غیركم خدا را خدا را در قرآن به یاد شما می آورم ، دیگران در عمل به قرآن بر شما سبقت نگیرند، آیا در مساله و حكم قرآنی حجاب ، حیا و عفاف ما پیشتاز هستیم !؟ و در آخر این وصیت حضرت آمده است : مردم امر به معروف و نهی از منكررا ترك نكنید فیولّی علیكم شرارُكم ثم تَدعُون فلا یستجابُ لكم وگرنه بدان شما برشما مسلط می شوند سپس هر چه دعا می كنید مستجاب نمی شود .

وی افزود: وقتی این صحنه ها ی خلاف را می بینید با شرایط و با رعایت ضوابط، با زبان نرم ، با موعظه حسنه ، با هر رروشی كه شرعی باشد امر به معروف و نهی از منكر كنید. اگر نكنید امیرالمؤمنین در همین وصیتش در همین كلماتی كه بین ضربت خوردن و شهادتش هست می فرماید بدها بر شما مسلط می شوند هر چه هم دعا كنید مستجاب نمی شود، حتی در روایت دارد خوبان شما دعا می كنند مستجاب نمی شود . این چنین راحت نگذرید ، گاهی انسان در خیابان متوجه می شود مادری باحجاب خوب و كامل اما كنار او یك دختر نوجوان حجابش ناقص است! معلوم است كه این مادر یا خواهر متدین است ، معلوم است كه معتقد می باشد اما نسبت به فرزدش و یاخواهرش مثلا اهمال می كند، توجه به وظایفش نمی كند . آقا ، خانم نسبت به دخترت ، نسبت به عروست، نسبت به همسایه ات و كسانی كه با آنها روابط داری وظیفه داری. خداوند متعال می فرماید: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِیكُمْ نَارًا هم خودتان را از آتش جهنم نگه دارید هم اهلتان را. نگویی من حجابم درسته دخترم تو گور خودش می خوابانند؛ نه خیر بدان یك گوشه آتشش به گور تو هم خواهد آمد. تو موظفی او را تربیت كنی ، چرا اینچنین بی تفاوت می گذری؟!! آقا و خانم مدیر دبستان و دبیرستان و معلم چرا بی تفاوت می گذرید؟! چرا نهی از منكر و امر به معروف نمی كنید؟! آقا و خانم استاد دانشگاه ، رئیس دانشگاه ، رئیس اداره ، رئیس بیمارستان ، رئیس بخش چرا اینچنین بی تفاوت شدیم ؛ این اخطار امیرالمؤمنین است. نگو من خودم رعایت می كنم نخیر كافی نیست باید امر به معروف و نهی از منكر بكنید و گرنه یولّی علیكم شراركم دشمن از همین راهها رخنه می كند خیلی چیزها را عوض می كند ، یك وقت چشمت باز می كنی آن ها می شوند حاكم و من و تو همه ملت می شوند محكوم ؛ هر بلایی سر ما بیاورند ثم تدعون فلایستجاب لكم خوب ها هم دعا می كنند امّا مستجاب نمی شود.

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه با اشاره به وقوع سیل در كشورپاكستان افزود: خسارت سنگین سیل پاكستان است و همانطوری كه رهبر معظم انقلاب و برخی از مراجع تقلید و شاید همه آنها - اطلاع كافی ندارم - تذكر داده‌اند ما در مقابل این حادثه سنگین و اسفباری كه بر برادران مسلمان شیعه و سنی وارد شده است وظیفه داریم ، امیدواریم كه همه در انجام این وظیفه كوشا باشیم.

وی با اشاره به فرارسیدن روز قدس تاكید كرد: در این ایام كه دشمن سعی دارد با ترفندی جدید دشنه ای را كه در قلب جهان اسلام فرو كرده همچنان نگه دارد و ضربه های خودش را مستمر و پایدار بدارد و مشغول توطئه های جدید است كه شركت در روز قدس می تواند جهاد عملی باشد در مقابل توطئه های دشمن تا انشاء الله به همت مسلمانها و به لطف خدا این غده سرطانی از صفحه جامعه اسلامی بركنده بشود.
منبع"فارس

یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا